Struktura obiektu
Tytuł:

Problematyka usługi powszechnej w sektorze komunikacji elektronicznej Unii Europejskiej. Telekomunikacja i Techniki Informacyjne, 2007, nr 1-2

Autor:

Kamiński, Franciszek

Temat i słowa kluczowe:

Unia Europejska ; komunikacja elektroniczna ; regulacja rynku ; prawo telekomunikacyjne ; usługi telefoniczne ; usługa powszechna

Opis:

Omówiono zachodzące zmiany na rynku usług telefonicznych w Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju telefonii ruchomej, oraz przedstawiono wynikające z tego wnioski dla zawartości usługi powszechnej w telekomunikacji. Podkreślono, że malejące znaczenie usług telefonii stacjonarnej przy powszechnej dostępności usług telefonii ruchomej wskazuje na potrzebę przeanalizowania formuły usługi powszechnej pod kątem zasadności zachowania obligatoryjnego dostępu do usług telefonii stacjonarnej oraz wprowadzenia w miejsce obecnej usługi powszechnej dwu odrębnych usług: usługi socjalnej oraz usługi cywilizacyjnej w telekomunikacji. Ponadto zwrócono uwagę na potrzebę regionalizacji rozwiązań prawnych dotyczących usługi powszechnej w UE. Podkreślono, że podstawowe zalecenia dyrektywy 2002/22/EC o usłudze powszechnej pozostają w ścisłym związku z potencjałem społeczno-gospodarczym krajów wysoko uprzemysłowionych w Unii Europejskiej przed jej rozszerzeniem. Przeanalizowano specyfikę problematyki usługi powszechnej w nowo przyjętych państwach członkowskich UE, zwracając uwagę na niski wskaźnik zamożności społeczeństw oraz niedorozwój infrastruktury stacjonarnej przy jednoczesnym szybkim rozwoju telekomunikacji ruchomej w tych krajach, co powinno być brane pod uwagę przy opracowywaniu koncepcji usługi powszechnej dla tego regionu.

Wydawca:

Instytut Łączności - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa

Data wydania:

2007, nr 1-2

Typ zasobu:

artykuł

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

ISSN 1640-1549

Źródło:

Telekomunikacja i Techniki Informacyjne

Język:

pol

Prawa:

Biblioteka Naukowa Instytutu Łączności

×

Cytowanie

Styl cytowania: